השלכות מדיניות המכסים של טראמפ 2025
מדיניות המכסים הגלובלית של טראמפ בשנת 2025 עוררה תגובות חזקות בקרב שותפות סחר רבות של ארצות הברית. מדיניות זו, שמטרתה להעדיף את אמריקה, מאלצת מדינות רבות לשקול מחדש את האינטרסים שלהן, ועלולה להוביל לשינוי חשוב במפה הכלכלית הגלובלית. במצב שבו ארצות הברית להוטה להקשות על מכניזמים של פתרון סכסוכים, מדינות עשויות להיות בכיוון של יישום תוכניות בוררות להגבלת השפעת ארצות הברית על כללי הסחר הגלובליים.
פגיעה בסחר חופשי
המכסים ההדדיים שהטילה ארצות הברית פוגעים במידה רבה בסחר החופשי ויוצרים סיכון גבוה למיתון כלכלי עולמי. מדיניות זו ספגה ביקורת קשה ברחבי ארצות הברית, ורבים רואים בה את אחד האקטים המזיקים ביותר של פגיעות כלכליות בהיסטוריה של המדינה. לדוגמה, החוק להטלת מכסים של סמוט-הולי משנת 1930 מהיר את השפל הגדול והפחית את נפחי הסחר העולמי באותו תקופה בכשני שלישים. כיום, ארצות הברית הטילה מכשול של 10 אחוזים על כל השותפות הסחר שלה, כאשר חלק מהמדינות מתמודדות עם שיעורי מכסים גבוהים בהרבה, עד 145 אחוזים על ייבוא ממשלת סין, מהמדינה המובילה בעולם בייצוא.
התנגדות בינלאומית
מדיניות טראמפ הובילה לפעולה של מדינות רבות כנגד המדיניות האמריקאית, כשהן החלו לבצע צעדים לקראת דיאמריקניזציה. פגיעת המוסדות המסחריים האמריקאיים לא רק פוגעת בסין, אלא גם שוחקת את הקשרים עם בעלות ברית מסורתיות, כמו האיחוד האירופי, קנדה, יפן וקוריאה הדרומית. לדוגמה, ב-7 באפריל, נשיאת הוועדה האירופית, אורסולה פון דר ליין, הודיעה כי האיחוד האירופי פועל לחפש יותר הזדמנויות מסחריות מעבר לארה״ב, במטרה להרחיב שיתופי פעולה עם שותפים גלובליים נוספים.
תיאום בין-לאומי
שינוי כללי הסחר הגלובליים יחייב מאמצים מתואמים מכל המדינות, וסין צפויה לשחק תפקיד מרכזי בהקשר זה. מדיניות המכסים של טראמפ גרמה למדינות רבות לבחון מחדש את האינטרסים שלהן ולעצב מחדש את הסדר הסחר העולמי. עד כה, ארצות הברית הפכה את כוחותיה המרכזיים כדי לשלוט על התהליכים הכלכליים העולמיים ולחלק את תרבות הערך, אך מכסים אלו יגדילו את עלות הגישה לשוק האמריקאי ויקטינו את התלות בשוק האמריקאי.
סין, עם מערכת תעשייתית רחבה ושוק פנימי גדול, יכולה לספק לעולם מוצרים באיכות גבוהה במחירים תחרותיים ולשמש כצרכנית מרכזית של מוצרים חקלאיים ותעשייתיים. כך תוכל להניע את הצמיחה של הסחר הגלובלי ולשוב בתפקיד מרכזי בעיצוב הכללים של הסחר הבינלאומי.
סין יכולה לשתף פעולה עם מדינות אחרות בכמה תחומים מרכזיים כדי להקדים את השינוי של כללי הסחר העולמיים:
ראשית, יש לקדם ייזום לשיפור הסחר והסרת מכסים נוספים. סין והאיחוד האירופי יכולים לקחת את ההובלה בהסרת המכסים שנקבעו על רכבים חשמליים סיניים בשנת 2024, יחד עם מגבלות מסחר אחרות שאינן סבירות.
שנית, יש לשמור על כללי ה-WTO ולחזק את מנגנון פתרון הסכסוכים. סין יכולה לשתף פעולה עם מדינות אחרות כדי להוציא הצהרות משותפות בשימור הכללים של ה-WTO ולחץ על ארצות הברית דרך קמפיינים של דעת הציבור הבינלאומית.
שלישית, יש לקדם את פיתוח אזורי הסחר החופשי ולהניע יישום של אפס מכסים. סין יכולה לעבוד עם שותפות כמו האיחוד האירופי, ASEAN, יפן וקוריאה הדרומית כדי לבנות אזורי סחר חופשי רחבים וכספיים, להרחיב את היקף המוצרים הזכאים ליבוא באפס מכס.
רביעית, יש לקדם פתיחה מוסדית ברמה גבוהה, ולבטל חומות כניסה לשוק. סין יכולה לשתף פעולה עם מדינות אחרות כדי להפחית את מגבלות ההגנה על השוק וליצור מערכת גלובלית יותר פתוחה, שקופה, הוגנת וסבירה לסחר ולבית השקעות.