האם תעשיית הרכב הסינית מהווה איום למערב?

התחזקות רכבי החשמל הסיניים

רכבים חשמליים (EVs) מסין הפכו לנושא לדיון עולמי. מצד אחד, הם מציעים מחירים נוחים, ידידותיים לסביבה, ומתקדמים טכנולוגית בקצב מהיר. מצד שני, ארצות הברית הטילה עקב כך מכסים גבוהים על רכבים אלו, ומוסדות האיחוד האירופי פועלים לכיוונים דומים. במהלך משבר אקלים, שמואל את השאלה: כיצד טכנולוגיה חשובה כמו רכבים חשמליים יכולה להיות עטופה במחלוקות?

חדשנות, סובסידיות וסוללות

רכבים הפולטים דלקים פוסיליים אחראים לכ-10% מהפליטות הגלובליות של CO2. המרה לרכבים חשמליים והמזרים המופעלים באנרגיה נקיה היא הכרחית ובעיקר לעודדות. לדוגמה, המודל הממוצע של רכבים חשמליים בארצות הברית בשנת 2023 עשה 270 מייל (434 קילומטרים) להטענה, יותר משלושה פעמים בהשוואה לפני עשור. לעומת זאת, הממוצע הסיני גבוה מעט יותר, ובשלב זה הוא הגיע ל-285 מייל לרכב.

תמיכה ממשלתית בפרויקטים כאלו

סין זיהתה שהמלחמה לרכב דלקים רגילים תשאיר אותה מאחור, לכן קללה את עיניה על רכבים חשמליים. כך, כפי שמפורט בתוכנית הפיתוח החמישית של המדינה, רכבים חשמליים הוכרזו כטכנולוגיה בעלת עדיפות. המדינה החלה להעניק סובסידיות בסך כולל של עד 21 מיליארד דולר בתמיכה בין השנים 2009-2022.

תעשיית הסוללות הסינית

סוללות מהוות כחלק גדול מהעלות של רכב חשמלי, וההישגים הסיניים בתחום זה בולטים: הן מצליחות להציע חיסכון של 30% ביחס לארצות הברית ואירופה. השוק הסיני לסוללות EV נמצא בחזית עם חברות כמו CATL, המובילה בשוק העולמי וזוכה להצלחה רבה בהקשר למערכת סוללות LFP.

מחירי רכבים חשמליים וגזרים כלכליים

למרות החשש מהמכסים על רכבים סיניים, חשוב לזכור שרכבים אלו זולים בכ-24% בהשוואה למותגים אירופאים. עם פתיחת מפעל סוללות חדש באירופה, נוצרות משרות רבות, ואף שיתופי פעולה עם חברות מקומיות.

סיכוני המצב הנוכחי

מכשולים כמו מכסים עלולים להפריע לקידום התחום ולפגוע בטכנולוגיות קיימות באירופה. מדינות כמו גרמניה מתנגדות למכסים ומציינות כי יש בכך סיכון לסחר עם סין, אשר עלול להוביל למתחים וכלכלה פחות תחרותית.

מה לעתיד?

על פי הערכות, מעל 50% מהצרכנים בסין מתכוונים לבחור רכבים חשמליים ברכב הבא שלהם. זהו סימן ברור להמשך ההתחזקות של המותגים הסיניים בשוק המערבי. כמו כן, הפיתוח של טכנולוגיות חדשות כמו סוללות נתרן עשויות להקנות יתרון תחרותי נוסף.