עליית המיסים ותוצאותיהם
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אישר ביום שלישי כי מיסים בשיעור של 25% ייכנסו לתוקף על ייבוא מקנדה וממקסיקו, בתאריך 4 במרץ 2025. מדובר במיסים שיכסו ייבוא בשווי של 918.54 מיליארד דולר, שזהו נפח הייבוא הגדול ביותר בהיסטוריה של הסחר העולמי. מדובר ב-27.9% מסך כל הייבוא של ארצות הברית ברחבי העולם, אשר עמד כמעט על 3.3 טריליון דולר בשנת 2024.
השפעה על קנדה ומקסיקו
המיסים הללו יפגעו בצורה חמורה בייצוא של קנדה ומקסיקו, כשב-2024 ארצות הברית הייתה יעד עבור 75% מהייצוא של קנדה ו-80% מהייצוא של מקסיקו. בנוסף, עלייה במיסים תגרום למערכת הכלכלית של ארצות הברית להיתקל באתגרים, עם עליית אינפלציה. קנדה ומקסיקו אף הודיעו על כוונתם להטיל מיסים דומים כתגובה, דבר שיגרום לפגיעה נוספת בייצוא האמריקאי לשתי המדינות.
השרשרת האספקה הצפון-אמריקאית
השלכות המיסים הללו יהיו נרחבות. הסכם הסחר החופשי שבין המדינות, הידוע בשם USMCA, יצר מערכת אספקה משולבת עם בסיס של סחר ללא מיסים. כעת, המיסים החד צדדיים יגרמו לשיבוש רציני בשרשרת האספקה הצפון-אמריקאית.
תעשיות תחת השפעה
בתחום האנרגיה, ארצות הברית תלויה באופן משמעותי בקנדה כמקור אספקה. בשנת 2024, ארצות הברית ייבאה אנרגיה בשווי 176.47 מיליארד דולר, כשקנדה אחראית ל-60% מהאספקה. היישום של מיסים בשיעור של 10% במקום 25% על ייבוא אנרגיה, יקטין את הפגיעה במחירי הגז עבור היצרנים והצרכנים בארצות הברית.
התחבורה ותעשיית הרכב
באופן דומה, תעשיית הרכב צפויה להיפגע. קנדה ומקסיקו מהוות מרכזי ייצור ראשיים עבור רכבים, כאשר מקסיקו ייצרה ב-2024 כ-3.98 מיליון רכבים, מתוכם 69.6% הגיעו לשוק האמריקאי. אם מיסים בשיעור של 25% יחולו על כל היבוא האמריקאי של רכבים, העלויות יגדלו והצרכנים ישלמו יותר.
סיכום המצב
תוצאת המיסים תוביל לעלייה בעלויות הייבוא ובאינפלציה. אם המיסים לא ישתנו, צפויה הסחת שוק gradual, ארצות הברית תעודד יותר ייצור מקומי וקנדה ומקסיקו יחפשו שווקים חלופיים. בסופו של דבר, קנדה ומקסיקו עשויות להרגיש את הפגיעה לטווח הקצר, אך ארצות הברית תהיה המפסידה בטווח הבינוני והארוך.