הסוד של היתרון המסחרי האמריקאי: יתרון שירותים שכולם מתעלמים ממנו

מהו היתרון המסחרי בשירותים?

בעוד שדיונים על הגרעון التجاري של ארצות הברית מתקיימים בתכיפות רבה, נשאר חלק מרכזי מהתמונה על כנה – היתרון המסחרי של ארצות הברית בתחום השירותים. בתחום זה, לארה"ב יש עודף סחר משמעותי שמסתכם בגרעון שהולך ומתרחב.

מהם השירותים המובילים?

שירותים תורמים כ-70% מהתמ"ג האמריקאי, וכוללים בין היתר תחומים כמו חינוך, בריאות, תיירות, תקשורת ותוכן. רווחי הייצוא מציבים את התחום הזה כאחת ממקורות ההכנסה המרכזיים לכלכלה האמריקאית, כשחלקם מהמערכת מגיע מתיירות בלבד.

מגמות בשוק השירותים

הבשורות הן לא תמיד חיוביות: תיירים פוטנציאליים מבטלים את המסעות שלהם לארצות הברית, והצמיחה בתחום השירותים לוקה בחסר בעקבות הסנקציות והתגובות נגד ההגבלות שהטילו מדינות אחרות. לדוגמה, תחזיות מצביעות על כך שהביקור בארצות הברית צפוי לרדת ב-5.5% בשנה הקרובה.

ההשלכות של סחר חוץ

חשוב להבין את החשיבות של סטודנטים בינלאומיים למערכת החינוך האמריקאית. מתוך כ-50 מיליארד דולר שנכנסים לארצות הברית מהשירותים החינוכיים, חלק נכבד מגיע מסטודנטים סינים. כל ירידה במספרם עשויה להוביל להפסדים כספיים ניכרים.

שירותים בתחום הנכסים אינטלקטואלים

עולם השירותים לא נגמר בשירותי תיירות וחינוך. התמלוגים שארצות הברית גובה על נכסים אינטלקטואלים הם מקור הכנסה נוסף, שנמשך ממגוון רחב של תחומים. חברות טכנולוגיה אמריקאיות נהנות מעמדות חזקות של שליטה על שוק זה, במיוחד מול האירופאים.

כיצד תתמודד אירופה?

בין הצעדים הננקטים מצד האיחוד האירופי על מנת להגביל את השליטה של אמריקה, ניתן למצוא חוקים המיועדים ל: להסדיר את שוק הטכנולוגיה והשירותים. השפעות אלו כאמור לא ממחישות רק גבולות בין מוצרים פיזיים ואימוץ טכנולוגיות חדשות, אלא גם את השארות אימפריה העשירה של תרבות וידע.