הפיכת הסחר בין ASEAN לסין
בעשורים האחרונים, הסחר בין ASEAN לסין עבר שינוי משמעותי. אם בעבר הסחר התרכז במוצרים פיזיים כמו תוצרת חקלאית ומסחר מקומי, כיום אנחנו עדים למערכת סחר משולבת ודיגיטלית שהפכה את השוק הזה לאחד החשובים בעולם. השינוי הזה נבע בעיקר מהסכמים בחינם לסחר ומקידמות טכנולוגיות שהעצימו את המסחר המקוון.
התפתחות והסכמים אזוריים
הסכמת ACFTA, שנחתמה בשנת 2002 והושלמה בשנת 2010, שיפרה את התנאים לסחר בין המדינות לחברות ב-ASEAN לבין סין. ההסכם הזה צמצם ובעיקר ביטל מכסים על סחורות, מה שהביא לעלייה ניכרת בסחר ההדדי. כיום, הסחר בין ASEAN לסין חצה את ה-$900 מיליארד דולר, וסין הפכה ליעד היצוא הגדול ביותר עבור המדינות החברות ב-ASEAN.
העלייה של שוקי e-commerce
בין השינויים המהותיים בסחר הזה היא העלייה בשימוש בפלטפורמות e-commerce, כמו Alibaba ו-JD.com, שפותחות את הדלתות לסחר בין המדינות. הפלטפורמות הללו מספקות יתרונות משמעותיים לעסקים קטנים ובינוניים במדינות ASEAN, בכך שהן מסייעות להם להיכנס לשוק הסיני מבלי להיתקל במחסומים רגולטוריים קודמים.
תחזיות בעתיד
כשהכלכלה הדיגיטלית ב-ASEAN צפויה להגיע ל-$1 טריליון עד 2030, זה מסמן מגמה חיובית של גיוון ופיתוח. למרות זאת, ישנם אתגרים כמו איומי סייבר ומס taxation שצריכים להילחם בהם תוך כדי שמירה על חוקי סחר הוגנים בין המדינות.