שווקים על כוונת: הלחץ הגובר על האיחוד האירופי להגיע להסכם עם סין בענף הרכבים החשמליים

הצורך בהסכם מהיר עם סין

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, פנה לאיחוד האירופי ביום חמישי ודחק בו להגיע להסכם מהיר עם סין בנוגע למחלוקות שיעורי המכס על רכבים חשמליים. במהלך ציון הדרך של הפסגה במועצת אירופה, הוא הביע את עמדתו כי "אין טעם לקיים סכסוכים על כך. לכן, אני קורא לכולם להביא את המשא ומתן לתוצאה טובה עכשיו".

התגובות מסין

מקורות מסין מציינים כי המדינה מקווה שאיחוד האירופי ינקוט בצעדים מוחשיים בהקדם לקידום שיחות על תוכנית התחייבות למחיר עבור רכבים חשמליים סינים. דובר משרד המסחר הסיני, ה יונגצ'יאן, הדגיש כי סין תמיד תומכת בפתרון סכסוכים מסחריים דרך שיח וייעוץ.

קשיים בתעשיית הרכב

אולף שולץ גם קרא לאיחוד האירופי להקל על האכיפה של קנסות כספיים עבור יצרני רכב באירופה, שאינם מצליחים לעמוד ביעדי פליטת CO2 שנקבעו לשנה הבאה. הוא טוען כי "במצב הגלובלי הנוכחי המכביד על תעשיית הרכב, במיוחד באירופה, אין טעם להעמיס עוד על החברות עם קנסות".

האתגרים של יצרני הרכב באירופה

ההסכם הירוק האירופי שואף להשגת נטרליות אקלימית עד 2050, כולל הפחתה של 90% בפליטת גזי החממה מתחבורה. כדי לתמוך במטרה זו, ייכנסו בתוקף כללים מחמירים חדשים באיחוד האירופי עבור יצרני רכב ב-2025. כל היצרנים ידרשו לעמוד בממוצע של פחות מ-93.6 גרם CO2 לקילומטר, ואם הם לא יעמדו ביעדים, הם עלולים להיתקל בקנסות בגובה 95 יורו (כ-98.45 דולר) עבור כל גרם על כל רכב.

ההשפעה הכלכלית

תחזיות בענף מצביעות על כך שיצרני הרכב האירופיים עשויים לעמוד בפני קנסות בסך של כ-15 מיליארד יורו, כאשר פולקסווגן, יצרן הרכב הגדול ביותר באירופה, נמצא בין הפגיעים ביותר למצב זה.