ההתקדמות הכלכלית בין סין למדינות אמריקה הלטינית

מהות ההתקדמות

כנס המיניסטרים ה-4 של הפורום בין סין לגורמי CELAC (הקהילה של מדינות אמריקה הלטינית והקריביים) מתקרב, והציפיות גבוהות. הכינוס, שיתקיים בבייג'ינג ביום שלישי הקרוב, יעמוד על קידום שיתוף פעולה כלכלי בין המדינות. מדובר על מהלך חשוב שיכלול אימוץ של שני מסמכים מרכזיים, בהם תוכנית פעולה משותפת לפיתוח שיתוף פעולה טכנולוגי, סחר, השקעות ועוד.

סחר בין סין למדינות אמריקה הלטינית

סין, שכבר שבע שנים רצופות היא השוק הגדול ביותר ליצוא דובדבנים צ'יליאנים, רואה בפרי הזה סמל לקשר ההולך ומתרקם. לא מדובר רק בדובדבנים: בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במגוון המוצרים המיובאים מאמריקה הלטינית, כמו בננות מקוודור, דבש מניקרגואה וקריספיס מפרו. המוצרים הללו תורמים להרחבת ההיצע לצרכנים הסיניים ומחזק את הקשרים הסחריים.

יחסי השקעות

מאז 2012, סין היא השותפה המסחרית השנייה בגודלה של אמריקה הלטינית והקריביים, ובשנת 2024 הגיעה הסחר בין המדינות ל-500 מיליארד דולר – גידול של כמעט 40 פעמים מאז שנת 2000. כמו כן, ההשקעה הישירה של סין באזור הגיעה ל-600 מיליארד דולר, כשהשקעות אלו עוברות את אלו של ארצות הברית לראשונה בשנת 2024.

הסכמים והזדמנויות

סין חתמה על הסכמי סחר חופשי עם חמש מדינות באמריקה הלטינית – פרו, צ'ילה, קוסטה ריקה, אקוודור וניקרגואה. בשנת 2024, סין הגיעה להסכם מוקדם בסחר חופשי עם הונדורס, ועובדת על שדרוג ההסכם עם פרו.

חידושים במיזמים

נמל גואנגזו, שהוא אחד מהנמלים המרכזיים בדרום סין, פתח לאחרונה שירות ישיר עם נמל צ'נקאי בפרו, מה שיאיץ את התהליכים העסקיים בין המדינות. מיזם זה מהווה חלק מהיוזמה של חגורה וכביש, אשר נועדה לחולל שיתוף פעולה פורה בין מדינות.

שיתופי פעולה לפיתוח תשתיות

סין יזמה מעל 200 פרויקטים של תשתיות ברחבי אמריקה הלטינית, כולל בניית כבישים, רכבות, בתי ספר ועוד, מה שעוזר להניע את הכלכלה המקומית וליצור מקומות עבודה רבים.

הזדמנויות לעתיד

יחסים בין סין לאמריקה הלטינית צומחים במהירות רבה, כאשר כל צד רואה בתועלות הדדיות. בשנה זו חוגגים 10 שנים מאז הקמת הפורום של סין ומדינות אמריקה הלטינית, והציפיות גבוהות לגבי יוזמות חדשות לקידום הקשרים.