האם מכסי ארה"ב על סמים מפרים את חוקי הארגון לסחר עולמי?

מה הם המכסים החדשים?

בזמן שארצות הברית פועלת להטיל מכסים נוספים על סין בעקבות בעיות הקשורות ל-fentanyl, עולה השאלה האם המהלכים הללו אכן מצדיקים את עצמם. נראה כי ההגבלות שנועדו להגן על הבריאות הציבורית אינן עומדות בדרישות של הארגון לסחר עולמי (WTO.

חוקי ה-WTO

המכסים האמריקאיים מתעלמים מההתחייבויות הבסיסיות של ה-WTO, כמו התנאי של טיפול במדינה מועדפת (MFN) ולוח ההקציות. אמנם ארה"ב יכולה לנסות להצדיק את המהלים שלה בעזרת סעיף 301 בחוק הסחר או סעיף 232 בחוק ההרחבה, אך לא ניתן להימנע מההתחייבויות הבינלאומיות.

החרגות אפשריות בחוק

על מנת להצדיק את המיסים שלה, יש לארצות הברית להראות כי ידה על הברזל אינה שרירותית ואינה אינה צודקת בשוק הבינלאומי. בעיות אלו ידרשו תמיכה במוסדות בין-לאומיים וכמובן בתנאי הסכם הכללית על מכסים וסחר (GATT 1994).

ההשלכות העולמיות של המהלך

באם ארצות הברית תמשיך בצעדיה, מדינות אחרות עלולות לפנות ל-WTO בדרישה להתייעצות או אפילו לנקוט בפעולות תגמול מסחריות. מהלך כזה עלול לערער את היציבות של מערכת הסחר הבינלאומית.

בריאות הציבור מול האינטרסים הכלכליים

ליצור קשרים בין בריאות ציבורית לבין לחצים כלכליים לא מסייע בבקרת סמים או בשיתוף פעולה בין-לאומי. במקום זאת, המהלך הזה עשוי להחריף את המתחים הפוליטיים ולהקשות על הממשלות לפעול באחריות.

הצעות לפתרון

הדרך הנכונה היא לאמץ טיפול כוללני ולשתף פעולה על מנת לקטוע את הביקוש לסמים, לשפר את השיטות לאכיפת החוק ולהגביר את שיתוף הפעולה הרב-לאומי כדי למצוא פתרונות טובים לבעיות סחר בסמים.

סין כמדינה אחראית

סין עושה מאמצים כנים למנוע את התפשטות הסמים ועוברת לתהליך שיפור בשיתוף פעולה עם ארצות הברית בתחום הזה. גישה אחראית מצד המדינות הגדולות מחייבת פעולה בשיתוף פעולה ולא בידוד.