רקע על תכנית התשלומים
מומחים בתעשייה מזהירים כי תכנית חדשה לתשלומי שירות בנמלים האמריקאיים המיועדת לספינות הקשורות לסין עשויה לחזור כמו בומרנג. התוכנית menca רו לא רק תדרדר את הכלכלה האמריקאית, אלא גם עלולה להפריע להובלת הסחורות הגלובלית.
הצעת התכנית
לפי הצעת הסחר האמריקאית (USTR), התכנית כוללת תשלומים לשלוש קבוצות עיקריות:
- ספינות המבוססות בסין
- ספינות שהצי שלהן מורכב בעיקר מספינות שנבנו בסין
- ספינות שיש להן הזמנות צפויות לספינות סיניות בשנים הקרובות
כל ספינה יכולה לשלם בין 500,000 ל-$1 מיליון בעבור כניסה או יציאה מנמל אמריקאי, והמגבלות הללו עשויות להשפיע על פעולות רבות.
השפעות על התעשייה האמריקאית
קיימת דאגה רבה לגבי ההשפעה של עמלות אלו על התעשייה הימית האמריקאית. מנהלי חברות כמו Seaboard Marine מדגישים כי התוכנית עשויה להזיק יותר מאשר להועיל. לא רק שספינות רבות באמריקה תלויות בספינות סיניות, אלא גם הצעדים האלה עלולים להפנות סחר אמריקאי לספינות זרות.
השלכות כלכליות רחבות
עם הזמן, התוכנית עשויה לגרום לעלייה של 372 מיליון עד 930 מיליון דולר בצמצום היקף ההובלה החקלאית, מה שישפיע על המשק כולו. הכנסות ממכירות חקלאיות הן דבר שאין לזלזל בו.
דיון והמלצות
לאור הביקורת הרבה שהושמעה, יש מקום לבחון מחדש את התכנית ולהזכיר למקבלי ההחלטות את המציאות הכלכלית. לשאיפה להקטין את התלות בסין יש לשקול היטב את הדרך בה נעשה זאת.