המהפכה הירוקה של רואנדה
כשהעולם נחשף לאתגרים הסביבתיים של המאה ה-21, רואנדה מציגה את עצמה כמובילה בתחום תחבורה ירוקה באפריקה. המעבר המהיר לאופנועים חשמליים ואוטובוסים חשמליים משנה את פני התחבורה במדינה. תוך כדי שיתוף פעולה עם סין, רואנדה מתפתחת למרכז תוכניות תחבורה ברת קיימא באפריקה.
אופנועים חשמליים: הצעד הראשון בשינוי התחבורה
אופנועים חשמליים, המוכרים גם בשם e-motos, הפכו לפופולריים בקרב נהגי מוניות במדינה. המיוחדות של רואנדה, הידועה כ”ארץ אלף הגבעות”, היא שהאופנועים החשמליים מתמודדים היטב עם השיפועים והאתגרים של השטח. האופנועים מציעים פליטת פחמן נמוכה ב-83% לעומת אופנועים המופעלים על דלק, דבר שמחזק את השאיפה של המדינה לעתיד ירוק יותר.
ההשפעה הסינית על התהליך הזה היא קריטית. מעל 70% מהכבישים הלאומיים ברואנדה נבנים על ידי חברות סיניות כמו China Road and Bridge Corporation. כמו כן, חברת אמברסנד, אשר מתמחה באופנועים חשמליים, השיקה מעל 500 אופנועים, תוך תמיכה במרכזי טעינת סוללות המוזנים מתחנת הידרופיה במדינה, שנעזרת בטכנולוגיה סינית.
אוטובוסים חשמליים: תחבורה ציבורית ירוקה
בכיוון דומה, רואנדה משדרגת את תחבורה הציבורית שלה עם אוטובוסים חשמליים. בתחילת השנה הושק צי האוטובוסים החשמליים של BasiGo בקיגלי, והם מציעים אלטרנטיבה יעילה ואקולוגית לאוטובוסים המופעלים על דיזל. האוטובוסים יכולים לנסוע 300 קילומטרים בטעינה אחת, וההצלחה הזאת הובילה להזמנות נוספות של 132 אוטובוסים נוספים.
שיתוף פעולה ירוק בין סין לאפריקה
וכאשר יש המערערים על מעורבות סין באפריקה ומכנים זאת כ”ניוקולוניאליזם”, ישנם אחרים המצביעים על כך שדרישות שונות באפריקה הן אלו המניעות את שיתופי הפעולה. השגריר הרואנדי בסין, ג'יימס קימוניו, אומר כי המודל הצמיחה הירוק של סין מהווה השראה למדינות רבות באפריקה.
נשיא רואנדה, פול קגאמה, הדגיש את חשיבות ההתפתחות הירוקה לעתיד המדינה, והשפעתה של סין היא חלק מרכזי בתהליך זה. כשקצב השינוי במדינה עולה, הוא מציב דוגמה למדינות נוספות באפריקה כיצד לקדם מודרניזציה ברת קיימא.