מהן החובות נגד?
הוועדה האירופית מתכננת להטיל חובות נגד (CVD) של עד 35.3 אחוזים על רכבים חשמליים (EVs) שמיוצרים בסין. זה מצטרף למכסים של 10 אחוזים שמוטלים על רכבים המיוצרים במדינות אחרות. המהלך קיבל תמיכה רבתית מהמדינות החברות באירופה ב-4 באוקטובר.
השפעה על האזרח האירופי
חובות אלו עשויים להזיק יותר מאשר להועיל לאזרחי האיחוד האירופי. האזרחים המעטים בבעלות נמוכה במיוחד, שהתניידותם תלויה ברכב, עלולים לאבד את האפשרות לרכוש רכב חשמלי במחירים סבירים. המצב הזה לא רק יפגע בהם, אלא גם עלול להביא לכך שכמה מהם לא יוכלו להיכנס לעולם של תחבורה ירוקה.
עוצמת הרכבים הסינים
חשוב לזכור שכיום רכבים חשמליים סיניים מתאימים לסטנדרטים עולמיים באיכות וכבר מציעם תחרותיות במחיר. יתרה מכך, התחרות בשוק רכבי ה-EV בסין, שבו מעל 100 יצרניות מתמודדות, יוצרת תנאים של חדשנות וטכנולוגיה שמורידים מחירים. האנליסטים בתחום מדווחים כי הסובסידיות הסיניות משחקות תפקיד משני בהשפעה על מחיר הרכב ותחרותיותו במלואה.
הסכנות הכרוכות בחובות נגד
מהלך זה לא רק יפגע באזרחי האיחוד, אלא עשוי גם לגרום לתגובה מסין. סין כבר אתגרה את המהלך בארגון הסחר העולמי (WTO), וייתכן שהאיחוד ייתקל בקשיים כאשר המחלוקות ילכו למוסדות בינלאומיים. כמו כן, איסול היצרנים האירופיים מהתחרות הגלובלית יכולים לעכב ורמות החדשנות.
תגובה לבעיה= פתרון
במקום להטיל חובות, יכול האיחוד האירופי לנסות להוביל מגעים לשקיפות בנוגע לסובסידיות הסיניות, וכך להבטיח שטובת האזרחים תישמר. למי זה לא ברור שהרבה יותר משתלם ופורה למנוע קונפליקטים בסחר מאשר לנסות להילחם בהם?