סין מתנגדת למכסים האירופיים על רכבי חשמליות מתוצרת סין

מהלך האירופאי והמענה הסיני

ביום שלישי, הוועדה האירופאית הודיעה על כוונתה להטיל מכסים על רכבים חשמליים (EV) המיוצרים בסין. סין לא עיכבה את התגובה שלה, וכינתה את המהלך כפרוטקציוניסטי. מדובר בהחלטה שתוביל לכך שהרכבים החשמליים יקרו עבור הצרכנים באירופה.

מה יהיו המשלחות הכספיות?

המכסים המיועדים ייכנסו לתוקף ביום חמישי ויימשכו במשך חמש שנים. לפי דיווחים, המגבלות ינועו בין 7.8% לרכבים המיוצרים במפעלי טסלה בשנחאי ועד 35.3% עבור רכבי SAIC, יצרן רכב סיני ידוע.

סין פועלת למנוע את המהלך

דובר משרד המסחר הסיני הודיע כי סין לא מקבלת את ההחלטה האירופאית ואף הגישה תביעה למסלול של WTO (הארגון לסחר עולמי) במטרה לערער על המהלך. בנוסף, צוין שסין תנקוט בצעדים הנדרשים כדי להגן על זכויות המפעלים הסיניים.

תגובה מתעשיית הרכב האירופאית

הנשיא של האיגוד לתעשיית הרכב של גרמניה, VDA, ציין כי חושבים שהמכסים עלולים לפגוע גם בייצוא האירופי מסין, וליצור סיכון להחרפת סכסוכים מסחריים.

נזקים אפשריים לשוק הרכב האירופי

בהודעה של לשכת המסחר של סין לאיחוד האירופי, צוין כי המכסים על רכבי החשמל לא יועילו לתעשיית הרכב האירופאית, אלא יפגעו בשיתוף הפעולה בתחום. במקום לקדם חדשנות וליצור מקומות עבודה, המהלך הזה עלול להוביל לאחור בתהליך.

דרכי פתרון אפשריות

משרד המסחר הסיני חזר על עמדתו לדון על מחלוקות באמצעות דיאלוג וייעוץ. נכון לעכשיו, צוותים טכניים נועדו להמשיך בשיחות במטרה להגיע לפתרון שיכול להיות מקובל על שני הצדדים.

הייצוא הסיני הולך ומתרחב

נכון לעכשיו, סין ייצאה 928,000 רכבים חשמליים במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, עלייה של 12.5% בהשוואה לשנה שעברה, ודיווחים מראים כי בלגיה, ברזיל ובריטניה הן מהמדינות המובילות ביבוא רכבים סיניים.